- Стоматологія (магістр)
- Медицина (магістр)
- Медична психологія
- Терапія та реабілітація (бакалавр)
- Терапія та реабілітація (магістр)
- Фармація, промислова фармація (магістр)
- Громадське здоров’я (бакалавр)
- Громадське здоров’я (магістр)
I1«Стоматологія» (магістр)
Прийом на навчання за спеціальністю I1 «Стоматологія» здійснюється виключно за денною (очною) формою навчання на основі повної загальної середньої освіти
Професійна кваліфікація після завершення навчання: лікар-стоматолог
Об’єкт діяльності: збереження здоров’я, зокрема стоматологічного, профілактика, діагностика та лікування стоматологічних захворювань людини.
Академічні права випускників: для подальшої професійної підготовки лікар-стоматолог має вступати на програми післядипломної освіти стоматологічного профілю.
Тривалість інтернатури з стоматології 1 рік. В подальшому можливе набуття додаткових кваліфікацій в системі післядипломної освіти.
Можливе продовження освіти на третьому (освітньо-науковому) рівні вищої освіти, – в аспірантурі, - з отриманням наукового ступеня.
Повний термін навчання (без інтернатури): 5 років.
I2«Медицина» (магістр)
Прийом на навчання за спеціальністю I2 «Медицина» здійснюється виключно за денною (очною) формою навчання на основі
- повної загальної середньої освіти
Професійна кваліфікація після завершення навчання: лікар
Об’єкт діяльності: профілактика, діагностика та лікування захворювань людини, вплив проблем зі здоров’ям на пацієнтів, їхні родини та популяцію, підтримання здоров’я.
Академічні права випускників: набуття додаткових кваліфікацій та лікарських спеціалізацій, зокрема в інтернатурі.
Здобуття освіти на третьому (освітньо-науковому) рівні вищої освіти, – в аспірантурі, - з отриманням наукового ступеня.
Спеціальності, які можна отримати після проходження інтернатури за наявності диплома магістра медицини:
- акушерство та гінекологія, анестезіологія та інтенсивна терапія, хірургія, дитяча хірургія – термін навчання в інтернатурі 3 роки
- внутрішні хвороби, загальна практика - сімейна медицина, інфекційні хвороби, медицина невідкладних станів, неврологія, ортопедія і травматологія, офтальмологія, отоларингологія, психіатрія, фізична та реабілітаційна медицина, дерматовенерологія, педіатрія (дитячий лікар) – термін навчання в інтернатурі 2 роки
- лабораторна діагностика, вірусологія, мікробіологія; радіологія, патологічна анатомія – термін навчання в інтернатурі 1,5 роки
- епідеміологія – термін навчання в інтернатурі 1 рік
Для інших спеціальностей необхідно отримати додаткову кваліфікацію після основної спеціалізації в інтернатурі, наприклад:
- спеціалізація з кардіології (пульмонології, гастроентерології, нефрології, ендокринології, алергології) після інтернатури з внутрішніх хвороб;
- спеціалізація з кардіохірургії (нейрохірургії, урології) після інтернатури з хірургії;
- спеціалізація з дитячої неврології після інтернатури з неврології;
- спеціалізація з судової медицини після інтернатури з патологічної анатомії, тощо
Повний термін навчання на магістра медицини (без інтернатури): 6 років.
I4 «Медична психологія» (магістр)
Відмінність між спеціалізаціями 053 «Психологія», I4 «Медична психологія», «Психіатрія» (розділу I2 «Медицина») та «Психотерапія».
Психолог – фахівець з вищою немедичною освітою. Може знайти і роз’яснити причини психологічних проблем, але не лікує та не має права призначати медичні препарати, оскільки не є лікарем.
Лікар – психолог (медичний психолог) має більш широкі компетенції, ніж психолог. Здійснює психопрофілактику, психодіагностику, лікування і медико-психологічну реабілітацію пацієнтів з соматичними, психосоматичними, психічними та поведінковими розладами, надає медико-психологічну допомогу.
Психіатр – фахівець зі спеціальності I2 «Медицина», що володіє методами діагностики, лікування і експертизи психічних захворювань. Працює із людьми з проблемами психічного здоров'я. Призначає лікарські засоби, здійснює нагляд за їх побічними реакціями.
Психотерапевт – це лікар-психолог або психіатр, який отримав додаткову освіту в галузі психотерапії. Може проводити психотерапевтичне лікування, профілактику, реабілітацію порушень психіки і поведінки, кризових станів, психосоматичних розладів
Відмінність спеціальностей 053 «Психологія» та I4 «Медична психологія»
Психолог |
Медичний психолог |
має базову підготовку з психології (не являється лікарем) |
має базову підготовку з медицини (являється лікарем) |
не має компетенції призначати лікарські препарати, ставити діагнози |
має підготовку в психофармакології, може призначати пацієнтам певні групи препаратів |
не має підготовки з психіатрії, не завжди може провести межу між психологічними проблемами та психічними хворобами |
вивчає психіатрію, отже, має глибшу підготовку в галузях, що стосуються психічних розладів |
вивчає виключно психосоціальні аспекти стану людини |
суміщає в своєму навчанні біомедичну та психосоціальну моделі |
може мати приватну практику, або працювати психологом в немедичних закладах |
додатково до можливостей працевлаштування психолога, може також працювати в закладах охорони здоров’я |
Прийом на навчання за спеціальністю I4 «Медична психологія» здійснюється виключно за денною (очною) формою навчання на основі повної загальної середньої освіти
Професійна кваліфікація після завершення навчання: лікар-психолог
Об’єкт діяльності: сфера охорони психічного здоров’я людини.
Академічні права випускників: право вступу в інтернатуру тривалістю 1 рік для проходження спеціалізації, а також набуття додаткових кваліфікацій.
Можливе продовження освіти на третьому (освітньо-науковому) рівні вищої освіти, – в аспірантурі, - з отриманням наукового ступеня.
Повний термін навчання (без інтернатури): 6 років.
I7 «Терапія та реабілітація» (бакалавр)
Прийом на навчання для здобуття освітнього ступеня бакалавра зі спеціальності I7 «Терапія та реабілітація» здійснюється виключно за денною (очною) формою навчання на основі повної загальної середньої освіти
Професійна кваліфікація після завершення навчання: асистент фізичного терапевта, асистент ерготерапевта
Випускник може працювати на посадах:
- 3226 – асистент фізичного терапевта
- 3226 – асистент ерготерапевта
- 3226 – масажист
- 3226 – масажист спортивний
Об’єкт діяльності: рухові функції та активність людини, їх порушення та корекція з метою відновлення повноцінної життєдіяльності відповідно до бажань і потреб людини в умовах довкілля.
Академічні права випускників: продовжити навчання на другому рівні вищої освіти та здобувати ступінь «магістр».
Набуття додаткових кваліфікацій в системі післядипломної освіти.
Повний термін навчання: 4 роки.
I7 «Терапія та реабілітація» (магістр)
Відмінність між спеціальностями I7.01 Фізична терапія та I7.02 Ерготерапія
Фізична терапія |
Ерготерапія |
Спрямована на запобігання і зменшення рухових розладів |
Спрямована на залучення пацієнта з обмеженими можливостями до активної життєдіяльності |
Полягає у використанні фізичних вправ, масажів та інших методів фізіотерапевтичного лікування (наприклад, відновлення функцій опорно-м’язового апарату після його травм, відновлення повної або часткової іннервації у випадку її порушення, збільшення рухливості суглобів при їх обмеженні внаслідок запалень, тощо) |
Полягає в оцінці і розвитку навичок, необхідних для участі пацієнта у сферах продуктивної діяльності, дозвілля та самообслуговування (наприклад, розвиток мілкої моторики кисті, здатності до пересування самостійно чи за допомогою допоміжних засобів, здатності до орієнтації в просторі, тощо) |
Мета – часткове або повне відновлення здоров’я, фізичного стану та працездатності людей |
Мета – відновлення втрачених пацієнтом навичок самообслуговування та здатності до виконання певних (можливих у його стані) завдань як у повсякденному житті, так і в умовах виробничого середовища |
Фізична терапія може проводитися окремо, або виступати частиною комплексної програми реабілітації пацієнта. В останньому випадку фізичний терапевт співпрацює з іншими фахівцями, які проводять лікування основного захворювання, наприклад, з травматологом, невропатологом, ревматологом тощо. |
Лікар-ерготерапевт співпрацює з різними службами охорони здоров’я, соціальної політики і соціального захисту, психологами, тифлопедагогами, тощо. Шляхом вироблення у осіб з обмеженими можливостями необхідних функціональних навичок сприяє їх працевлаштуванню, соціалізації та інтеграції у суспільство. |
Лікар-фізичний терапевт здійснює контроль стану пацієнта, аналізує результативність виконання програми реабілітації та, за необхідності, вносить зміни до плану лікування. Цим він відрізняється від медичної сестри фізіотерапевтичного кабінету, яка лише виконує призначення інших фахівців (наприклад, невролога, травматолога, тощо) |
Разом із ерготерапевтом хворий навчається раціонально застосовувати свої обмежені фізичні можливості. Ерготерапевт може призначити лікування (вправи) для вироблення функцій, необхідних для освоєння того чи іншого виду діяльності. Цим він відрізняється від тифлопедагога, який проводить тільки навчання людей з обмеженими можливостями. |
Резюме:
Фізичний терапевт намагається відновити рухові функції, порушені внаслідок хвороби, щоб повернути людину до її звичної життєдіяльності в побуті, на роботі та в суспільстві.
Ерготерапевт допомагає людям, яких вже неможливо повернути до звичної життєдіяльності, застосовувати свої можливості, щоб адаптуватися до повсякденного і суспільного життя.
I7.1 «Фізична терапія»
Прийом на навчання для здобуття освітнього ступеня магістра за спеціалізацією I7.1 «Фізична терапія» здійснюється виключно за денною (очною) формою навчання на основі
- НРК6 (бакалавр) за спеціальністю I7 «Терапія та реабілітація»
- НРК6 за напрямом 6.010203 «Здоров'я людини» (професійне спрямування «Фізична реабілітація»).
Професійна кваліфікація після завершення навчання: фізичний терапевт.
Випускники мають право обіймати посади:
- 2 – фізичний терапевт
- 42 – вища освіта
- інші посади, кваліфікаційні вимоги яких передбачають наявність ступеня магістра у суб’єктах господарювання та не мають специфічних вимог.
Об’єкт діяльності: складні порушення рухових функцій та активності людини, їх корекція шляхом використання заходів фізичної терапії з метою відновлення повноцінної життєдіяльності відповідно до бажань і потреб людини в умовах навколишнього, соціального та культурного середовища.
Академічні права випускників: випускники мають право продовжити навчання на третьому рівні вищої освіти (в аспірантурі) для здобуття кваліфікації доктора філософії та набувати додаткові кваліфікації у системі освіти дорослих.
Повний термін навчання: 2 роки.
I7.2 «Ерготерапія»
Прийом на навчання для здобуття освітнього ступеня магістра за спеціалізацією I7.2 «Ерготерапія» здійснюється виключно за денною (очною) формою навчання на основі
- НРК6 (бакалавр) за спеціальністю I7 «Терапія та реабілітація»
- НРК6 за напрямом 016 «Спеціальна освіта»
- НРК6 напрямом 6.010203 «Здоров'я людини» (професійне спрямування «Фізична реабілітація»)
- НРК6 за напрямом 6.010105 «Корекційна освіта (за нозологіями)».
Професійна кваліфікація після завершення навчання: ерготерапевт.
Випускники мають право обіймати посади:
- 2 – ерготерапевт
- 42 – вища освіта
- інші посади, кваліфікаційні вимоги яких передбачають наявність ступеня магістра у суб’єктах господарювання та не мають специфічних вимог.
Об’єкт діяльності: терапевтичне використання заняттєвої активності для досягнення максимального рівня функціонування, покращення та розширення заняттєвої участі клієнтів, відповідно до їх бажань та потреб, у закладах охорони здоров’я та позаклінічному середовищі; адаптація середовища для осіб з особливими потребами.
Академічні права випускників: випускники мають право продовжити навчання на третьому рівні вищої освіти (в аспірантурі) для здобуття кваліфікації доктора філософії та набувати додаткові кваліфікації у системі освіти дорослих.
Повний термін навчання: 2 роки.
I8«Фармація, промислова фармація» (магістр)
Відмінність між спеціалізаціями
I8.01 «Фармація» та I8.02 «Промислова фармація»:
фахівець з спеціальності 226.01 «Фармація» займається
- розробкою, виробництвом, контролем якості лікарських засобів;
- оптовою та роздрібною реалізацією лікарських засобів;
- наданням фармацевтичних послуг;
- наданням фармацевтичної допомоги
фахівець з спеціальності I8.02 «Промислова фармація» займається
- розробкою та промисловим виробництвом лікарських засобів
- технологіями виробництва, випробування контролю якості
- фармацевтичною системою якості
В ДДМУ проводиться підготовка тільки за спеціалізацією I8.01 «Фармація». Підготовку за спеціальністю I8.02 «Промислова фармація» не здійснюємо.
Прийом на навчання за спеціальністю I8.01 «Фармація» здійснюється:
за денною (очною) формою навчання на основі повної загальної середньої освіти
Професійна кваліфікація фармацевт, клінічний фармацевт, фармацевт-косметолог
Після завершення навчання в інтернатурі фахівець може займати такі посади:
2224.2 фармацевт;
2224.2 фармацевт-аналітик;
2224.2 фармацевт-токсиколог;
2224.1 молодший науковий співробітник (фармація);
2224.1 науковий співробітник (фармація);
2224.1 науковий співробітник-консультант (фармація);
1210.1 завідувач аптеки (аптечного закладу);
1210.1 завідувач бази аптечної.
Магістр фармації може працювати на підприємствах хіміко- фармацевтичної промисловості, в судово-хімічних і токсикологічних лабораторіях, науково-дослідних інститутах, клінічних закладах охорони здоров’я, вищих навчальних закладах і галузевих установах різних відомств, виконуючи відповідні функції.
Об’єкт діяльності: розробка, виробництво, контроль якості, оптова та роздрібна реалізація лікарських засобів, фармацевтична послуга, фармацевтична допомога.
Академічні права випускників: здобуття ступеня доктора філософії в аспірантурі та додаткових кваліфікацій.
Додатково для спеціалізації I8.01. Фармація: навчання в інтернатурі тривалістю 1 рік та набуття вторинної фармацевтичної (провізорської) спеціалізації.
Повний термін навчання: 5 років
I9 «Громадське здоров’я» (бакалавр)
Прийом на навчання для здобуття освітнього ступеня бакалавра зі спеціальності I9 «Громадське здоров’я» здійснюється виключно за денною (очною) формою навчання на основі повної загальної середньої освіти
Освітня кваліфікація після завершення навчання: бакалавр громадського здоров’я
Випускник може працювати на посадах:
- 2 – консультант з питань здорового способу життя;
- 3221 – помічник лікаря-епідеміолога;
- 3222 – інструктор із санітарної освіти;
- 3231 – статистик медичний;
- 3414 – фахівець із спеціалізованого обслуговування в регіональних центрах громадського здоров’я, центрах контролю і профілактики хвороб і закладах охорони здоров’я;
- 3 – помічник керівника малого підприємства;
- 5133 – працівники, що надають індивідуальні послуги на дому, в організаціях соціального обслуговування
- державний службовець категорії «В» (в порядку, передбаченому Законом України «Про державну службу»)
- інші посади, кваліфікаційні вимоги яких передбачають наявність ступеня бакалавра у суб’єктах господарювання та не мають специфічних вимог
Об’єкт вивчення: здоров’я населення, детермінанти, що на нього впливають; організаційна, управлінська, експертна, контрольно-аналітична, проектна, науково-дослідна діяльність у сфері громадського здоров’я та промоції здоров’я.
Академічні права випускників: продовження освіти на другому (магістерському) рівні вищої освіти.
Набуття додаткових кваліфікацій в системі післядипломної освіти.
Повний термін навчання: 4 роки.
Відмінність між охороною здоров’я та громадським здоров’ям
Охорона здоров’я |
Громадське здоров’я |
має індивідуальну спрямованість |
має популяційну спрямованість |
спирається на біомедичні моделі |
суміщає соціальні та біомедичні моделі здоров’я |
підготовка фахівців включає вивчення основ функціонування людського організму в нормі (анатомія, фізіологія, біохімія та ін.), їх зміни при різних патологічних станах, способи корекції і попередження виникнення захворювань у кожної окремої особи (клінічна медицина) |
вивчає соціальні (медична соціологія, політологія, економіка), управлінські (менеджмент охорони здоров’я, медична статистика, інформатика) дисципліни, а також вплив оточуючого середовища на здоров’я громадян (епідеміологія, охорона довкілля, соціально небезпечні інфекції) |
регламентує правовідносини між пацієнтом (споживачем медичних послуг) та медичними працівниками |
містить більш широке коло суб’єктів правовідносин (також економісти, юристи, журналісти, екологи, тощо) |
I9 «Громадське здоров’я» (магістр)
Прийом на навчання для здобуття освітнього ступеня магістра за спеціальністю I9 «Громадське здоров’я» здійснюється за заочною формою навчання на основі НРК6 або НРК7 без обмеження спеціальності.
Освітня кваліфікація після завершення навчання: магістр громадського здоров’я
Випускник може займати такі посади, згідно «Класифікатора професій» ДК 003:2010 (наведений перелік не є вичерпним):
Розділ 1. Законодавці, вищі державні службовці, керівники, менеджери (управителі)
- 1 керівник підприємства (установи, організації) охорони здоров’я (генеральний директор, директор, головний лікар та ін.)
- 5 керівники підрозділів в охороні здоров’я;
- 1319 директор (керівник) малого підприємства у сфері охорони здоров’я
- 1482 менеджер (управитель) з громадської охорони здоров’я
Розділ 2. Професіонали
- 2 Еколог
- Підрозділ 221 робота в галузі наук про життя та медичних наук на різних рівнях управління охороною здоров’я, обіймати посади керівників, заступників та працівників структурних підрозділів органів управління охороною здоров’я державних адміністрацій та місцевого самоврядування, закладів охорони здоров’я, їх структурних підрозділів, працівників Центру громадського здоров’я і його регіональних підрозділів, Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, з питань праці тощо.
Розділ 3. Фахівці
- 3152 Інспектор з охорони праці
- 3222 Інструктор із санітарної освіти
- 3231 Статистик медичний
Об’єкт вивчення: здоров’я населення, детермінанти, що на нього впливають; організаційна, управлінська, експертна, контрольно-аналітична, проектна, науково-дослідна діяльність у сфері громадського здоров’я та промоції здоров’я.
Академічні права випускників: продовження освіти на третьому (освітньо-науковому) рівні вищої освіти (в аспірантурі) з отриманням нукового ступеня «Доктор філософії».
Набуття додаткових кваліфікацій в системі післядипломної освіти.
Повний термін навчання: 2 роки.
Які переваги при працевлаштуванні дає диплом магістра громадського здоров’я перед дипломом бакалавра?
- Можливість обіймати посаду керівника закладу охорони здоров’я.
Наказом МОЗ України від 10.10.2023 №1769 внесені зміни до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, випуск 78 «Охорона здоров’я» (до абз.5 п.1 розділу «Керівники»), а саме: посаду генерального директора (директора) / начальника (завідувача) закладу охорони здоров’я може посідати особа з вищою освітою другого (магістерського) рівня у галузі знань I9 "Громадське здоров'я" та відповідним стажем роботи.
За наявності іншої вищої освіти з галузі знань I "Охорона здоров'я" вимагається подальша спеціалізація "Організація і управління охороною здоров'я" або наявність вищої освіти другого (магістерського) рівня у галузі знань 07 "Управління та адміністрування" або 28 "Публічне управління та адміністрування", або 1501 "Державне управління".
Згідно п.73 додатку до Наказу МОЗ від 25.07.2023 р. «Про затвердження Переліку циклів спеціалізації та тематичного удосконалення за лікарськими та фармацевтичними (провізорськими) спеціальностями», спеціалізацію «Організація і управління охороною здоров’я» тривалістю 3 місяці можуть пройти лише лікарі, які закінчили інтернатуру за однією з лікарських спеціальностей.
Таким чином, щоб претендувати на посаду керівника закладу охорони здоров’я, існує 3 шляхи:
-
- Закінчити магістратуру зі спеціальності I9 «Громадське здоров’я» (2 роки)
- Отримати будь-яку іншу вищу освіту в галузі I «Охорона здоров’я» (I1, I2, I3, I4, I5, I6, 227, I8) тривалістю 4-6 років, та потім другу вищу освіту магістерського рівня у галузі знань 07 "Управління та адміністрування" або 28 "Публічне управління та адміністрування", або 1501 "Державне управління".
- Отримати лікарську спеціальність (I2 «Медицина», 6 років), потім пройти інтернатуру (від 1 до 3 років), а потім спеціалізацію "Організація і управління охороною здоров'я" (3 місяці)
- Згідно Закону України «Про державну службу» наявність диплома магістра є обов’язковою для посад держслужбовців категорії «А» і категорії «Б». Особи з дипломом бакалавра можуть посідати лише посади категорії «В»
Категорія "А" - вищий корпус державної служби
Категорія "Б" – керівники державної служби та їх заступники у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію однієї або кількох областей, одного або кількох районів, районів у містах, міст обласного значення.
- Магістр громадського здоров’я має право на продовження освіти в аспірантурі на третьому (науково-освітньому) рівні з отриманням наукового ступеня доктора філософії (PhD).